Tandläkargruppen Eslöv

Efter din behandling

Allt du behöver veta efter du har gjort en behandling hos oss.

Eftervård och information

Välj den behandling du genomgått för att komma till våra råd och mer information

Eftervård för Kompositfyllning

Bedövning

Om bedövning användes under din behandling, kan dina läppar, kinder och tunga förbli bedövade i flera timmar efter besöket.

Under denna tid bör du vara försiktig med tuggning och konsumtion av varma drycker för att förebygga skador på slemhinnorna. Bedövning kan öka risken för att bita eller bränna sig i munslemhinnan.

Fortsätta äta normalt

Kompositfyllningar är fullständigt härdade när du lämnar behandlingsrummet. Du kan återuppta tuggning med din fyllda tand direkt efter behandling, om inte tandläkaren sagt något annat. Tänk på att vara försiktig med att äta så länge bedövningen verkar.

Känslighet för Temperatur och Tryck

Efter en kompositfyllning är det vanligt att uppleva ökad känslighet för varmt, kallt eller tryck på tanden. De flesta besvär är övergående och kan variera beroende på fyllningens omfattning och behandlingsorsak.

Det område där bedövningsinjektionen eventuellt gavs kan också kännas ömt. Det är också vanlig att känna en ömhet i tandkött kring det lagade området.

Smärtlindring

Om du upplever ojämnhet i bettet eller långvarig obehag, bör du höra av dig till oss får korrigering av fyllningen.

Efter din Tandhygienistbehandling

Ömhet i tandkött

Tandsten är ofta placerad nära tandköttet eller djupt inne i tandköttsfickorna. Därför kan borttagning av tandsten ibland lämna tandköttet ömt.

Grad och varaktighet av besvären kan variera beroende på behandlingens omfattning. Vanligtvis läker tandköttet inom en till två veckor, och samtidigt minskar obehaget. Vid behov kan du använda receptfria värktabletter.

Om du tar blodförtunnande medicin

Om du tar blodförtunnande mediciner, kommer blödningen alltid att kontrolleras före du lämnar behandlingsrummet.I sällsynta fall kan blödningen öka efter att du har lämnat kliniken.

Om detta inträffar, vänligen kontakta oss. Vid stängt kan du vända dig till sjukvårdsupplysningen via 1177.

Ilningar

Efter behandlingen är det vanligt att uppleva ilningar i tänderna. Detta är ofta kopplat till tandköttets läkningsprocess och stramning runt tänderna.

Undvik varma drycker

Om bedövning användes i samband med behandlingen, bör du vara försiktig med att tugga samt att dricka varma drycker, tills bedövningskänslan har försvunnit.

Bedövningen kan vara aktiv i några timmar efter behandlingen.

Efter Tandextraktion eller Kirurgi

Inläkningstid

Inläkningstiden för implantat är individuell, men oftast 2-4 månader. Du kommer att kontrolleras av oss innan man inleder arbetet med att sätta tänder i munnen.

När en tand har dragits ut lämnas ett hålrum där tanden tidigare suttit. Hålet ser ut och känns som en grop ner i tandköttet. I första fasen av läkningsprocessen kan gropen ha en vitaktig färg. Med tiden kommer slemhinnan att växa över och hålet kommer att sluta sig. Det är normalt att vara öm och uppleva svullnad i området efter en tandutdragning.

Återuppta Ätande och Drickande

Du bör avvakta med mat- och dryckintag i minst två timmar efter operationen. När du sedan äter bör du undvika hårdtuggad mat och alltför varm mat och dryck. Detta för att undvika att operationssår öppnas och blödning startar.

Smärtlindring och svullnad

Under det första dygnet efter tandborttagningen eller operationen är det viktigt att vila och undvika fysisk ansträngning. Sov med huvudet höjt för att minska risken för smärta och svullnad.

Smärta uppstår oftast när bedövningen släpper och kan vara närvarande i upp till en vecka, i sällsynta fall upp till två veckor. Använd receptfria smärtstillande medel vid behov. Om du tål paracetamol (t.ex., Alvedon) och ibuprofen (t.ex., Ipren), kan du kombinera dem för bättre smärtlindring (exempelvis 2 tabletter á 500 mg paracetamol tillsammans med 1 tablett 400 mg ibuprofen tre gånger om dagen med minst 4-6 timmars mellanrum).

Tandborstning och sköljning

Du kan borsta tänderna som vanligt på kvällen, men undivik att borsta i operations- eller utdragningsområdet. Istället, skölj med klorhexidinlösning 0,2% enligt instruktioner från kliniken. Observera att du inte bör skölja med klorhexidin i mer än 2 veckor.

Skölj med lösningen två gånger om dagen i ungefär en vecka, helst efter tandborstning när all tandkräm har sköljts noggrant ur munnen. Klorhexidin kan ibland orsaka ytliga missfärgningar på tänderna, men dessa försvinner med tandborstning när du avslutar behandlingen.

Läkning av svullnad & blåmärken

Svullnad och blåmärken i munnen och ansiktet kan uppstå vanligtvis två till tre dagar efter ingreppet och försvinna inom cirka en vecka. Under läkningsprocessen kan såret på ytan se gult ut, vilket är normalt.

Kontakta oss vid behov

Om du upplever hög feber, allmän sjukdomskänsla, fortsatt blödning, svår smärta eller har andra frågor, tveka inte att kontakta oss för vägledning. Om vår klinik är stängd, hänvisar vi dig till sjukvårdsupplysningen via 1177. Din hälsa och välmående är viktig för oss.

Rulla till toppen